Αξιοθέατα

Κάστρο

kastro_patras_achaia

Δείτε το στο Google Maps

Το Κάστρο της Πάτρας αποτελείται από έναν ευρύ εξωτερικό περίβολο με πύργους και προμαχώνες, που περιέβαλε από τις τρεις πλευρές βαθιά τάφρος.

Στη βορειοανατολική γωνία, όπου υψώνεται φυσικό ανάχωμα, υπάρχει δεύτερος (εσωτερικός) περίβολος με ισχυρούς πύργους που προστατεύεται επίσης από τάφρο.

Κάνοντας ένα διαχωρισμό των οικοδομικών φάσεων των τειχών και των πύργων του Κάστρου, στην παλαιότερη περίοδο, την βυζαντινή, αποδίδονται τα χαμηλά τμήματα του βορείου τείχους, που παρουσιάζουν ισχυρή τοιχοδομία από λαξευτούς μεγάλους πωρόλιθους και μάρμαρα, τμήματα του τείχους δίπλα στον επτάπλευρο προμαχώνα της νοτιοανατολικής πλευράς, μεγάλο μέρος του πύργου του εσωτερικού περιβόλου, όπου παρατηρείται άφθονη χρήση αρχαίου υλικού, καθώς και σε τμήμα του νότιου τείχους.

Τα στοιχεία αυτά φανερώνουν ότι η βασική κάτοψη του Κάστρου είανι η αρχική βυζαντινή, που διαδέχτηκε την αρχαία ακρόπολη και κτίστηκε σε μεγάλο μέρος από τα ερείπιά της.

Σε προσθήκες των Φράγκων του 13ου και 14ου αιώνα ανήκει μεγάλο μέρος της ανατολικής και νότιας πλευράς των τειχών, ενώ στους Ενετούς και στην περίοδο 1408-1413 αποδίδεται ο κυκλικός προμαχώνας της δυτικής πλευράς που δεσπόζει της πόλης και τμήμα του εσωτερικού περιβόλου.

Στην περίοδο των Παλαιολόγων χρονολογείται μικρός ορθογώνιος πύργος στη νότια πλευρά, με χρήση αρχαίου υλικού στην κύρια όψη και συνεχείς οριζόντιες στρώσεις πλίνθων στις πλαγιές, καθώς και τμήμα του δυτικού περιβόλου με οκτώ υψηλά ανακουφιστικά τόξα στην εσωτερική παρειά, στοιχεία που μορφολογικά σχετίζονται με τις οχυρώσεις του Μυστρά.

Τούρκικα τέλος έργα είναι η διαμόρφωση της θολωτής εισόδου, που προστατεύεται από ορθογώνιο πύργο, η διαμόρφωση των προμαχώνων ώστε να δέχονται πυροβόλα όπλα, ο επτάπλευρος μεγάλος πύργος της νοτιοανατολικής γωνίας, που εμφανίζει επιμελημένο κτίσιμο σε απομίμηση βυζαντινής τεχνικής, μεγάλα τμήματα των τειχών όλων των πλευρών, που διακρίνονται από την προχειρότητα της κατασκευής, και όλες σχεδόν οι επάλξεις.

Το εσωτερικό του Κάστρου παρουσιάζεται σήμερα ισοπεδωμένο και δενδροφυτευμένο, χωρίς εμφανή ίχνη των κτισμάτων που υπήρχαν  άλλοτε (ναοί, τζαμιά, στρατώνες, κλπ.).

Συστηματική όμως ανασκαφική έρευνα δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα, ώστε να αποκαλυφθούν τα ίχνη της μακραίωνης ιστορίας του χώρου που ξεκινάει από τα αρχαία χρόνια.

Εκκλησία Αγίου Ανδρέα

Agios Andreas

Δείτε το στο Google Maps

Ο νέος ναός του Αγίου Ανδρέου βρίσκεται παραπλεύρως του παλαιού και η απόφαση της οικοδόμησής του πάρθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα.

Για την ανάθεση του σχεδιασμού του έγινε διεθνής διαγωνισμός και προκρίθηκαν τα σχέδια του Γάλλου αρχιτέκτονα Αιμ. Ρομπέρ.

Η θεμελίωση του ναού έγινε την 1η Ιανουαρίου 1908 από τον βασιλέα Γεώργιο Α΄, και για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκε οπλισμένο σκυρόδεμα.

Προβλήματα στην αρχική θεμελίωση και το μεγάλο κόστος των εργασιών ήταν μερικές από τις αιτίες που καθυστέρησαν της εργασίες ανέγερσης, ενώ υπήρξαν και πολλές αντιρρήσεις ως προς το σχέδιο του ναού, το οποίο δεν ακολουθούσε την βυζαντινή παράδοση.

Το 1934 υψώνεται το κεντρικό τμήμα του ναού το οποίο όμως παραμένει ημιτελές, ενώ το 1945 γίνεται τροποποίηση του σχεδίου ώστε να είναι πιο κοντά στο βυζαντινό ύφος.

Μετά από εργασίες χρόνων ο νέος ναός του Αγίου Ανδρέου, εγκαινιάζεται στις 26 Σεπτεμβρίου 1974 από τον νέο τότε επίσκοπο Πατρών Νικόδημο και τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, και αρχίζει να διακοσμείται με αγιογραφίες που ακολουθούν το Βυζαντινό ύφος, ώστε να γίνει ένα λαμπρό εκκλησιαστικό μνημείο, το οποίο μαζί με τον ιστορικό παλαιό ναό, αποτελούν πόλος έλξης χιλιάδων προσκυνητών από κάθε γωνιά της Ελλάδας αλλά και από όλο τον κόσμο.

Πλατεία Β. Γεωργίου

plateia Georgiou

Δείτε το στο Google Maps

Η πλατεία του Γεωργίου Α΄ βρίσκεται στην καρδιά του ιστορικού κέντρου της Πάτρας και αρχικά ονομαζόταν Καλαμογδάρτη καθώς κοντά σε αυτήν, στην οδό Κορίνθου, βρισκόταν η οικία του.

Επίσημα είχε ονομαστεί πλατεία Όθωνα. Την αποκαλούσαν επίσης Κεντρική, αλλά και Θωμοπούλου, ενώ μετά το 1862 και την έξωση του Όθωνα ονομάστηκε Εθνική.

Από την περίοδο όμως της βασιλείας του Γεωργίου του Α΄, πήρε το όνομα που διατηρεί μέχρι και σήμερα.

Το 1902 πλακοστρώθηκε και δενδροφυτεύτηκε παίρνοντας τη μορφή που είχε μέχρι την πρόσφατη ανάπλασή της.

Την πλατεία κοσμούν δύο μαντεμένια σιντριβάνια με φτερωτά λιοντάρια που κατασκευάστηκαν στην Γαλλία και τοποθετήθηκαν το 1875.

Από τον 19ο αιώνα περιστοιχιζόταν από πολλά λαμπρά κτίρια, μερικά από τα οποία σώζονται μέχρι σήμερα.

Στη βόρεια πλευρά της πλατείας βρίσκεται το Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», λαμπρό αρχιτεκτόνημα του Έρνστ Τσίλλερ, που χτίστηκε το 1871, οι πρώην οικία Θωμόπουλου, σήμερα Πολιτιστικό Κέντρο της Τράπεζας της Ελλάδας, το κτίριο του Εμπορικού Συλλόγου, η πρώην οικία Παπαγιάννη, σήμερα κτίριο του συλλόγου «Ερμής», κ.α..

Η πλατεία Γεωργίου Α΄ είναι επίσης συνδεδεμένη με την ιστορία της πόλης και του έθνους καθώς σε αυτήν έχουν γίνει κάθε μορφής πολιτικές και προεκλογικές συγκεντρώσεις.

Ρωμαϊκό ωδείο

roman conservatory

Δείτε το στο Google Maps

Στα δυτικά του Κάστρου πάνω από την πλατεία  Αγίου Γεωργίου και πλαισιωμένο από τις οδούς Γερμανού, Σωτηριάδου και Παντοκράτορος βρίσκεται το Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας.

Πρέπει να αναγέρθηκε νωρίτερα από το Ωδείο της Αθήνας (Ηρώδειο 160 μ.Χ.) και όπως απέδειξαν οι αρχαιολογικές έρευνες έπαψε να χρησιμοποιείται μετά τον 3ο μ.Χ. αιώνα.

Έχει όλα τα βασικά μέρη του Θεάτρου, κοίλο, ορχήστρα, προσκήνιο, σκηνή και παρασκήνια, και είναι μικρότερο από  το Ηρώδειο. Καθώς η διάμετρος του κοίλου του είναι η μισή από αυτό του Ωδείου της Αθήνας συμπεραίνεται ότι χωράει τους μισούς θεατές από αυτό (2.500 περίπου της Πάτρας, 5-6.000 της Αθήνας).

Το κοίλο του θεάτρου δεν είναι λαξευτό ούτε στηρίζεται σε κάποιο φυσικό αντέρεισμα και για την στήριξή του χρειάστηκε να κατασκευαστεί αναλημματικός τοίχος που δεν σώζεται σε όλο το ύψος του.

Το ανάλημμα είναι χτισμένο με πέτρες και επενδυμένο με οπτόπλινθους κατά το ισοδομικό τρόπο, ενισχύεται δε κατά διαστήματα από ογκώδεις, χτισμένους με τον ίδιο τρόπο, πεσσούς.

Η ίδια κατασκευή παρατηρείται και στον τοίχο της πρόσοψης καθώς και στα χωρίσματα της σκηνής και των παρασκηνίων.

Ο τοίχος της σκηνής προς την πλευρά του κοίλου φέρει οκτώ κόγχες, όπως κόγχες φέρει και ο χαμηλός τοίχος του προσκηνίου απέναντι από την ορχήστρα.

Η ορχήστρα είναι ημικυκλική με επένδυση από μαρμάρινες πλάκες και χωρίζεται από το κοίλο με επίσης μαρμάρινο χαμηλό θωράκιο.

Οι θεατές μπαίνουν στο Ωδείο από τρεις κτιστές κλίμακες που ξεκινούν από την πίσω πλευρά του κοίλου και καταλήγουν στο διάζωμα.

Το διάζωμα χωρίζει το κοίλο σε δύο μέρη.

Από τον 3ο μ.Χ. αιώνα μέχρι το 1889, που έγινε η αποκάλυψή του, ο χώρος του Ωδείου χρησιμοποιήθηκε διαφορετικά (βρέθηκαν τάφοι). Το 1889 ήταν σκεπασμένο με χώμα και η πρώτη αποκάλυψή του έγινε  όταν χρειάστηκαν μπάζα για την επιχωμάτωση του λιμανιού.

Τη δεκαετία του `50 ο Πατρινός αρχιτέκτονας Ιωάννης Βασιλείου φρόντισε για την αναστύλωση του Ωδείου και την αναμαρμάρωση του κάτω διαζώματος.

Τα τελευταία χρόνια το Ρωμαϊκό Ωδείο χρησιμοποιείται για την φιλοξενία πολιτιστικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων κατά την θερινή περίοδο.

Αρχαιολογικό Μουσείο

amp

Δείτε το στο Google Maps

Τοποθετημένο στην Εθνική που οδηγεί στην Αθήνα και αποτελώντας πρακτικά ορόσημο της πόλης της Πάτρας, το Αρχαιολογικό Μουσείο κυριαρχεί από το πρωτοποριακό αρχιτεκτονικό του στυλ και σχεδιασμό. Ευρύχωρο σε διάταξη, εξοπλισμένο με διάφορες εγκαταστάσεις και ανέσεις (εργαστήρια συντήρησης, γραφεία συνεδρίων και διοίκησης, αίθουσα πολυμέσων, πάρκινγκ κ.λπ.), φιλοξενεί αμφιθέατρο, μουσείο-κατάστημα και μεγάλη αίθουσα (200τ.μ.) για περιοδικές εκθέσεις. Θεματικά χωρισμένη σε ενότητες, η μόνιμη συλλογή εκτίθεται σε τρεις επιβλητικές γκαλερί επιτρέποντας πολλαπλές απόψεις και καλή προοπτική των εκθεμάτων. Εξαιρετικό, αν όχι μοναδικό, για την εσωτερική διαρρύθμιση του Μουσείου είναι το αναρτημένο / υπερυψωμένο πέρασμα, το οποίο επιτρέπει την εναέρια και τη συνολική θέα δύο γκαλερί. Αυτό το έξυπνο και εντυπωσιακό από άποψη αρχιτεκτονικού σχεδιασμού χαρακτηριστικό αποδεικνύεται ιδιαίτερα χρήσιμο κατά τη διάρκεια παρουσιάσεων και ξεναγήσεων. Το πιο σημαντικό, επιτρέπει την ιδανική επιθεώρηση των τεράστιων ρωμαϊκών ψηφιδωτών δαπέδων, που ορίζουν ένα από τα κυριότερα σημεία του Μουσείου.

 

Επίσης εξαιρετική είναι η πρόσοψη του κτιρίου που συνδυάζει διαφορετικά υλικά (ξύλο, μέταλλο, πέτρα) σε πλήρη αρμονία. Η γεωμετρία του είναι εξίσου πρωτοποριακή, με έναν σφαιρικό θόλο από τιτάνιο πάνω από μια τεχνητή πισίνα. Με αυτόν τον τρόπο, ο αρχιτέκτονας ενσωμάτωσε το στοιχείο του νερού, ίσως μεταφορικά παραπέμποντας στην ίδρυση της Πάτρας δίπλα στη θάλασσα – μια στρατηγική τοποθεσία με αντίκτυπο στην ανάπτυξη της πόλης ανά τους αιώνες.

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας εγκαινιάστηκε το 2009. Οι συλλογές του περιλαμβάνουν ευρήματα από την ευρύτερη περιοχή της Πάτρας και τη Δυτική Αχαΐα, καλύπτοντας ένα ευρύ χρονολογικό φάσμα από το 3000 π.Χ. έως τον 4ο αιώνα μ.Χ. Μέσω των εκθεμάτων, ο τοπικός πληθυσμός και οι μαθητές ενθαρρύνονται να εντοπίσουν την εθνική τους ταυτότητα και να εξοικειωθούν με την τοπική ιστορία αλλά και με μορφές τέχνης που κυμαίνονται από γυάλινα σκεύη μέχρι κοσμήματα και μωσαϊκά. Επιπλέον, ο πλούτος των μόνιμων συλλογών του Μουσείου, με περιοδικές εκθέσεις αρχαιολογίας και εικαστικών τεχνών που λειτουργούν παράλληλα, ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις αναζητήσεις και τα ερευνητικά ενδιαφέροντα εξειδικευμένων μελετητών. Μέσα στο Μουσείο υπάρχουν αριστουργήματα γλυπτικής, που προσελκύουν επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Από αυτή την άποψη, το Μουσείο είναι πολύ ζωντανό, διασχίζει περιφερειακά πολιτιστικά σύνορα και διαρκώς σε διαδραστική σχέση με την κοινωνία.

Ρωμαϊκό Υδραγωγείο

Roman Aqueduct

Δείτε το στο Google Maps

Στην περιοχή της Αρόης τοποθετείται ο αρχαιολογικός χώρος των Ρωμαϊκών και Μεσαιωνικών Υδραγωγείων. Εκεί υψώνονται δύο μεγάλες υδάτινες γέφυρες. Το μεγαλύτερο από αυτά αποτελεί τμήμα του Ρωμαϊκού Υδραγωγείου της πόλης που πιθανότατα χτίστηκε επί αυτοκράτορα Αδριανού στις αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ. Ήταν ένα μεγάλο θολωτό υδραγωγείο το οποίο μετά από μια υπέργεια ή υπόγεια διαδρομή 7,5 χιλιομέτρων, κατέληγε στις παρυφές της Ακρόπολης, το ψηλότερο σημείο της πόλης όπου, στις μέρες μας, τοποθετείται το Κάστρο της Πάτρας από όπου διοχετευόταν το νερό στην πόλη.

Το 2006, κατά τις εργασίες γεώτρησης της Βραχυπεριμετρικής Οδού της Πάτρας και σε απόσταση 157 μέτρων από τα ερείπια της ρωμαϊκής υδάτινης γέφυρας, τμήμα του Υδραγωγείου της πόλης χρονολογείται στην πρώιμη μεταβυζαντινή περίοδο, το οποίο είχε μήκους 40 μέτρων, ύψους 4,15 μέτρων και πλάτους 1,60 μέτρων, αποκαλύφθηκε. Πρόκειται για μια υδάτινη γέφυρα που αποτελείται από τέσσερα ημικυκλικά τόξα στην κορυφή των οποίων τοποθετείται ανοιχτό κανάλι νερού και ενισχύεται με επικλινείς αντηρίδες και στις δύο πλευρές.

Αρχαία Ολυμπία

ancient olympia

Δείτε το στο Google Maps

Στην κοιλάδα του Αλφειού, στους πρόποδες του Κρονίου λόφου, η Αρχαία Ολυμπία, το πιο δοξασμένο ιερό του αρχαίου κόσμου, στέκει ως διεθνές σύμβολο του ανθρωπισμού. Εδώ γεννήθηκαν οι Ολυμπιακοί αγώνες προς τιμή του Δία και συνοδεύονταν από την ιερή εκεχειρία που σήμαινε την παύση των εχθροπραξιών ανάμεσα στις πόλεις. Το μήνυμα της ευγενούς άμιλλας και της ειρήνης μεταφέρει και σήμερα ο ιερός χώρος και η Ολυμπιακή φλόγα στα πέρατα της οικουμένης. Η φλόγα που συμβολίζει τη νίκη του πνεύματος ως πηγή ευτυχίας, τη δημιουργική δύναμη του ανθρώπου που παράγει πολιτισμό.

Το Μουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων της αρχαιότητας έχει στόχο όχι την απλή παροχή πληροφοριών για τους αγώνες στην αρχαιότητα, αλλά τη μύηση στο θεσμό των Ολυμπιακών αγώνων. Το επιτυγχάνει με τα εκθέματά του, αλλά και με τις διαδραστικές εφαρμογές. Το Μουσείο Αρχιμήδη είναι ένα θεματικό μουσείο αφιερωμένο στο μεγάλο επιστήμονα. Οι εφευρέσεις του Αρχιμήδη και άλλες της εποχής του εκτίθενται στο μουσείο και συναρπάζουν μικρούς και μεγάλους.

Καλάβρυτα

Kalavryta

Δείτε το στο Google Maps

Ένδοξη ιστορία, φύση που μαγεύει με την ομορφιά της, παραδοσιακά χωριά, ο θρυλικός οδοντωτός, η αγνή φιλοξενία και το χιονοδρομικό κέντρο, είναι μερικοί μόνο από τους λόγους που καθιστούν τα ατμοσφαιρικά Καλάβρυτα δημοφιλή προορισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Η πρώτη εικόνα από την πόλη είναι ο σταθμός του τρένου που μοιάζει βγαλμένος από ταινία εποχής. Στο γραφικό κέντρο θα βρείτε καταστήματα με παραδοσιακά προϊόντα και το Αρχοντικό της Παλαιολογίνας, το αναστηλωμένο κτήριο του 15ου αι.  Σε κοντινή απόσταση από το κέντρο βρίσκεται το παλιό Δημοτικό σχολείο, όπου σήμερα στεγάζεται το Δημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος. Είναι ένας ιστορικός χώρος άρρηκτα συνδεδεμένος με την περίοδο της γερμανικής κατοχής της Ελλάδας. Στον Τόπο Θυσίας ο μεγάλος σταυρός στέκει  ως υπόμνηση των γεγονότων.

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΛΑΥΡΑΣ

Χίλια χρόνια μοναστήρι, χίλια χρόνια ιστορίας. Εδώ οι ιστορικές μνήμες ζωντανεύουν από τα κειμήλια, τα φιρμάνια, τα λάβαρα, τα καρυοφύλλια. Κάτω από τον πλάτανο του προαυλίου χώρου καλόγεροι, παππάδες και παλικάρια έδωσαν το παρόν στο κάλεσμα της ιστορίας… περισσότερα

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ

Σκαρφαλωμένο σε βράχο οριοθετεί τη δική του ιστορία και τη συμβολή του στους αγώνες του έθνους. Κοσμείται από εξαιρετικές νωπογραφίες του 17ουαι. και φιλοξενεί χειρόγραφα ευαγγέλια και άλλα θρησκευτικά κειμήλια…περισσότερα

Ναύπακτος

Nafpaktos

Δείτε το στο Google Maps

Τη διακρίνεις από το Ρίο καταπράσινη και επιβλητική.  Την επισκέπτεσαι και σε κερδίζει με την απέριττη ομορφιά της και τον αέρα πολιτισμού που αποπνέουν τα διάσπαρτα ιστορικά της μνημεία. Η  Ναύπακτος σας καλεί να τη γνωρίσετε και αξιοποιώντας την ως εφαλτήριο να ζήσετε συναρπαστικές εμπειρίες στη θάλασσα, τα ορεινά χωριά και τα πυκνά της δάση.

ΤΟ ΑΠΑΡΤΟ ΚΑΣΤΡΟ

Τεκμήριο της μακραίωνης πορείας του τόπου το καλοδιατηρημένο ενετικό Κάστρο δεσπόζει στην κορυφή του λόφου και κλείνει στην αγκαλιά του όλη την πόλη. Από την κορυφή η θέα προς τον Κορινθιακό κόλπο και τη Γέφυρα του Ρίου-Αντιρρίου, το σύγχρονο επίτευγμα που καθηλώνει με την τεχνολογική και αισθητική αρτιότητά του, κόβει την ανάσα.

back to top